torsdag 5. august 2010

Ninapenda Nairobi!!

(Jeg liker/ elsker Nairobi!!)

Nå er det torsdag, og jeg har vært her i Nairobi i snart en uke. Jeg liker meg veldig godt, og det er utrolig vakkert her! Grønt og frodig med store blomstrende trær, banantrær, mais, avokadotrær, mangotrær osv. Tidlig om morgenen når jeg går til skolen, møter jeg mange apekatter som løper over takene, i trærne og ved siden av meg på veien. Det er fascinerende! 
Flere ting var ikke som forventet:
  • Vi kan drikke vannet fra krana her på tomta. Utrolig lettvint og deilig!
  • Jeg har omtrent ikke har sett et eneste insekt!! …men det kommer vel… 
  • Det er ikke malaria her i Nairobi, så jeg kan vente med medisiner og myggnett enda tre uker. Da skal jeg ut på første reise, og den går til Arusha. 
  • Ulltøyet er tatt i bruk! (Ja, Bente: Ullet og!) Men i dag ble det skikkelig varmt og deilig, så nå går det nok mot varmere tider.

Tidligere i uka la jeg ut bilder fra min første kjøretur i trafikken her. Venstrekjøringen er uvant, og farta til medtrafikantene og de smale veiene, bidrar nok også til å gjøre opplevelsen enda litt mer spennende! Her en dag var vi på tur inn mot sentrum. Det var mye trafikk, men plutselig kom vi bak en gående mann med kjerre. Sier ikke mer - se bilder!



Det artigste denne uka har nok vært å begynne på språkkurs på Hekima Language Services. Rita og jeg går hjemmifra hver morgen ca kl 7.30, og har 3-4 timer intensivt språkkurs med vår egen lærer Daniel. Det er sjelden jeg har møtt en så ekspressiv og engasjert person! Utrolig morsom!! Han er Learning-by-doing-himself-in-person!! Vi slipper ikke unna et sekund, men morsomt er det. Den første dagen startet han med et ganske langt foredrag om hvordan kurset fungerte, noe han gjentatte ganger oppsummerte som ”trust and obey”!! Når han i tillegg har kallenavnet ”Danger”, skjønner man at her er det faktisk bare å legge seg flat.
Navnet mitt er som kjent ikke det letteste når man kommer på utsiden av Norge.  Derfor har språklæreren vår gitt meg et swahilinavn, nemlig Furaha (Joy). Første dagen vi kom hadde han nemlig hørt latteren min før han så oss… Ikke helt ukjent fenomen for meg… he he... Liker navnet jeg! Ninapenda Furaha kabisa!!

Rita og jeg ble brått stoppet da vi uttalte et ord feil.
Daniel Danger ville ikke engang uttale hva vi hadde sagt, men tegne det kunne han!!
Var så kaldt i klasserommet, så da sola kom, flyttet vi ut.
Hekima Language Services. Daniel (leser om valget),  Jaken  og Rita.
For dere som har fulgt med på nyhetene, var det i går valg her i Kenya; for eller i mot ny grunnlov. Det har vært veldig spennende å følge med på hvordan dette ville utvikle seg. Siden det har vært uroligheter rundt valg her før,  hadde de denne gangen plassert ut massevis av soldater på de mest utsatte stedene. Men alt har til nå forløpt rolig. På språkskolen har lærerne utvist stort engasjement rundt valget (spesielt Daniel Danger), og det var virkelig morsomt å se hvor glade og opprømte de var i dag for at alt hadde gått så bra!

Daniel viser stolt fram tegnet på at han har stemt; farget negl på lillefingeren.
Litt innimellom alt dette skal jeg jo jobbe på skolen her også…. ;-) Rektor Gunstein har lagt det så fint til rette for at Rita og jeg skal få lære litt swahili. Så planleggingsdagene begynner litt senere enn vanlig. Men nå er vi godt i gang, og til tirsdag kommer elevene. Og hør her folkens: Jeg skal ha 1. klasse med 4 elever!! Fantastisk! Kommer selvfølgelig til å ha større grupper også, men det gir dere kanskje et lite innblikk i at hverdagen min blir en del annerledes her enn hjemme i Norge. Jeg gleder meg veldig til å komme i gang med skolen nå!!

Planleggingsdag
Nå skal jeg sjekke avokadoene som to gutter plukket til meg fra treet i hagen vår!
Enjoy life!!

6 kommentarer:

  1. Høres ut som du koser deeeg! :D
    Jeg syns Furuha eller hva det var passer deg godt :)

    SvarSlett
  2. Ja, jeg koser meg, Josse! Du vet jo det du, som selv har vært ute på samme måten. Og ja, jeg liker navnet Furaha godt selv! ;-)

    SvarSlett
  3. smiler meg gjennom bloggen din, ser frem til hver ny ting du publiserer- ikke minst for å se bilder... Sitter du klar m kamera/IPhonen når du kjører??? SJOKK!!! He he he.. skriv ivei jente og nyt hver opplevelse og hvert inntrykkk... kLEMMM

    SvarSlett
  4. Vet du har "interessante" opplevelser med meg i trafikken, Vib, men NEI: Her tør jeg nok ikke det. Var passasjer denne gangen... Klemmeklemmeklem

    SvarSlett
  5. Hei Syrran!!

    Endelig kommet hjem til PC´n, og har "lest meg opp" på dine siste opplevelser - stor stas!
    Vi gleder oss alle til fortsettelsen!

    Stor og varm klem! Beate

    SvarSlett
  6. Hei syrran! Prøvde deg på skype i går. Så du meg?
    Husk å sende oppdateringer til meg og!!
    Klem

    SvarSlett