mandag 15. november 2010

Helt i skyene!!

Min andre helg på Haydom ble virkelig innholdsrik! Etter mange avskjeder med volontører som var ferdige med sin periode på Haydom, var det kjekt med ei opplevelsesrik helg!
Lørdag startet forholdsvis rolig med grøt hos Mama Kari. Det er like koselig hver gang! Samtaleemnet denne gangen dreide seg en del om ettermiddagens begivenhet, nemlig bryllupet vi skulle i. Vi gikk hjem og pyntet oss som best vi kunne med de klærne vi har med oss hit, og gikk i den retningen vi hadde blitt fortalt at festen skulle foregå. Etter hvert hørte vi musikken. Det var et stort bryllup med mange inntrykk. Her skal du får noen stikkord:

•        Stort telt pyntet i brudeparets farger - fersken
  •        500- 800 gjester (vanskelig å si..)
  •        Wazungus blir automatisk regnet som vip-gjester selv om de ikke kjenner brudeparet; dvs beste plasser, beste mat, beste servering
  •        Prosesjoner med dans og musikk
  •        DJ og messingblåsere som konkurrerte om tilhørere (virket i alle fall slik)
  •        Brudgommen stolt, bruden trist – slik tradisjonen tilsier
  •        Brus og mat til ALLE
  •        Servering av sykt mange mennesker unnagjort på en drøy time – wow
  •        Kake til kun få utvalgte. De som kunne spise ble annonsert av ”toastmasteren”. For eksempel kun to av brødrene…
  •        Hel, flådd geit bært inn med prosesjon. Brudeparet matet hverandre av denne før gjestene kunne komme med gaver til brudeparet
Vi fikk sneket oss foran i køen og gitt vår pengegave. Her sluttet festen for vår del, men jeg møtte noen på vei hjem som var på vei til festen, så jeg antar den forsatte langt ut over natten med gaveoverrekkelser, musikk og dans. Det var utrolig artig å få overvære denne festen!! All lykke ønskes til brudeparet! Forhåpentligvis er de helt opp i skyene glad i hverandre…

Prosjesjon før brudeparet
ankommer.

Vi fikk VIP-plassene

Imponerende matservering!

En av mange musikkopptog.

Geite"kake"

Gaveoverrekkelse
Dagen etter var det JEG som var helt i skyene… Glad og fornøyd etter lørdagens opplevelser, gikk jeg tidlig til sengs lørdag kveld for å stå opp igjen kl 2.30!! Søndagen var nemlig satt av til å bestige fjellet Hanang, 3418 moh.

Trøtt gjeng venter
Etter timer i bil, startet vi på den 1600-meters stigningen. Vi hadde (heldigvis) litt skyet vær, men hadde likevel god sikt! Hanang har flere topper, og fra topp nr 1 til og til den høyeste (det tar ca 2 timer), går man langs en egg som til tider ikke er bredere enn halvannen meter – spektakulært! Kan ikke si at jeg merket så veldig god effekt av å ha bodd 1800moh i tre måneder… Ble som vanlig veldig sliten, men fikk streng beskjed av guiden vår, Clemet, at alt handler om attitude. Det gikk ikke an å skylde på høyden eller dårlige knær her, nei!. Så da vi nådde toppen, som lå innhyllet i skyer, var jeg bokstavelig talt og i overført betydning HELT I SKYENE!

Toppen er ligger innhyllet i skyer.

Eggen fra topp 1 til topp 2.
Spektakulært!

Yeay!!

Lit slitne ja...

Hanang med Lake Basoto i forgrunnen.
Dette har vært en herlig helg! Men regner med at tirsdagen blir noe stiv…