onsdag 17. november 2010

Afrika er ikke for alle!!


Dette er tittelen på ei bok jeg tilfeldigvis kjøpte rett før jeg flyttet til Øst-Afrika. Jeg rakk aldri å lese den, aner ikke hva den handler om, men har blitt minnet om tittelen her nede. Bl.a. av en guide som brukte uttrykket for å erte oss wazungus (hvitingene) han hadde med på tur…
Jeg funderer litt på dette om dagen; ”Afrika er ikke for alle!”… Hvordan har det seg at man ser de samme tingene, stedene, møter omtrent de samme menneskene og likevel har så vidt forskjellig opplevelse av det?

Dette kontinentet som jeg har blitt så glad i:
Vakre, smilende, sterke og gjestfrie mennesker. Vakker natur. Spennende dyre- og fugleliv. Glade, fargerike klær. ”African time” som gjør at man kan tenke ferdig en tanke før man begynner på en ny. Sol og varme.  …og så uendelig mye mer!!

Jeg er ikke blind for at ”african time” kan ha kjedelige konsekvenser, at det kan være vanskelig å forholde seg til en kultur med et annerledes syn på løgn og sannhet, at manglende struktur eller prosedyrer i tilfeller kan være direkte farlig, at det er kaldt vann i dusjen, insekter på de stedene der du helst ikke vil ha dem, seigt kjøtt, støvete, varmt, humpete veier…hvis det er vei… osv. Men jeg må si jeg bøyer meg i støvet for menneskene som lever her!!! For et hardt liv de må leve, og likevel er de så blide og gjestfrie! Det er helt klart at vi har mye å bidra med her, men vi kan ikke forvente at de skal tenke som oss og bli som oss i alle ting. Hvis man tror det og kommer hit, tror jeg det blir et enormt sjokk, og man vil helt klart tenke at: Afrika er ikke for alle!! 

4 kommentarer:

  1. En bittebitteliten utblåsning... ;)

    SvarSlett
  2. Morsomt å lese om dine opplevelser Rannveig. Får nesten litt lyst til å sette meg ned og lese Karen Blixen for kanskje å få tak i litt av det Afrikanske... ;)

    SvarSlett
  3. Ajaja, enig så enig!! Forstår den utblåsningen kjære Rannveig. Kos deg siste uke på Haydom!!!

    SvarSlett
  4. Det kommer mer!! Afrika er ikke for alle! He he...@

    Men skulle gjerne visst hvem det er som skal begynne å lese Karen Blixen...

    SvarSlett