torsdag 7. april 2011

KIABAKARI


Sjåfør i feltklær
Nå er oppholdet mitt her over halvveis, og det er nå snart 3 uker siden Hiluxen og jeg kjørte 50 mil gjennom Kenya og Tanzania til denne lille landsbyen nær Viktoriasjøen nord i Tanzania. Kjøreturen var utrolig kjekk, og jeg skulle gjerne stoppet mange steder og tatt bilder av alt det jeg så.

Punktering

Men det var utrolig kjekt å komme fram også. Misjonærene som bor her er noe helt for seg selv. Familien Stensland og familien Klein har stor gjestfrihet, og hver dag får jeg både lunsj og middag og koselig samvær sammen med dem og arbeiderne deres. I tillegg til spillekvelder, diskusjoner ;), gode samtaler, jentetur til Musoma, ”beundre” siste slangefangst, bursdager og annet kos på kveldene. Det er også veldig godt å se måten de omgås med de lokale på, og hvordan de driver arbeidet her! Safi sana!

Herlig gjeng!!
På overnatting hos lærer`n
Jentetur til Musoma og Tembo Beach
Deilig galskap og drøs i bakgården
Kiabakari er et utrolig vakkert sted! En frodig plass omkranset av små fjelltopper. Folk bor i små jordhytter og murhus med blikktak. Madaraka (sentrum her) er også preget av små blikkboder hvor man kan handle grønnsaker, kangaer, simkort og selvfølgelig coca cola. Finnes det mennesker, finner du coca cola også!! Veldig mange små landsbyer jeg har kjørt igjennom, har (om ikke noe annet) velkomstskilt med navnet på landsbyen. Men størst av alt på det velkomstskiltet er selvfølgelig logoen til Coca Cola!

Kiabakari Logde..
Frister det med et opphold?
Coke there is...

Typisk og vanlig kiosk


Madaraka
Vakker natur

Bensinstasjonen
I disse to første ukene har jeg slappet godt av, men har også fått tatt turer på marked, til Serengeti, opptil flere turer til Musoma, Lake Victoria og et par turer i lokale kirker. Kirken jeg var i sist søndag, lå litt unna allfarvei. Det var synlig å se at det ikke var veldig mange biler som kjørte på veiene der til vanlig. Folk kom løpende langs veien for å se og vinke til landcruiseren som kjørte  forbi.

Marked
Brusen må selvsagt drikkes opp
på stedet... 
Jeg blir ferska i å snikfotografere...


Det er populært med marked

                                                                Glimt fra Serengeti:








Stilig kaktustre

Serengeti = den endeløse sletten







Nok en punktering
Mange gode hjelpere
Auksjon etter kirka

Musoma
Musoma
Musoma




Kirken ble nok brukt som skole i uka



Gjester blir alltid bedt på middag
etter kirka... Ugali og fisk.


"Se- en bil!
Ellers er dagene på Kiabakari preget av og styrt rundt hvorvidt det er tilgang på vann og strøm. Her kan ingenting som trenger en av disse tingene utsettes noe særlig. Man vet aldri hvor lenge det varer. Slik som i går da jeg skulle ta en etterlengtet dusj, forsvant strømmen akkurat da jeg sto klar. Da blir det dårlig både med trykk og temperatur på det vannet som kommer. Tidligere hadde vi laget pannekakerøre og skulle akkurat  til å steke da strømmen forsvant. Da vi skulle gjøre nytt forsøk på å steke pannekakene, var røra blitt sur… Så som du skjønner, om det er både vann og strøm samtidig, spretter vi opp og skynder oss å gjøre det som trengs av vasking, matlaging, lading med mer. .

Nå gleder jeg meg til helgas begivenheter med tur til Lukuba, besøk fra Arusha, barnedåp og kanskje også en tur innom Missionary Fellowship i Musuma. Helga etter der er jeg tilbake i Nairobi igjen, og da kommer snart Vibeke – jippi!!

Det er alltid noe å glede seg til!! Husk det!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar